Nordsø-torsken skal til MSC-eksamen

Atlantic_cod

Torsken i Nordsøen og Skagerrak har været fiskeriets smertensbarn de sidste 15 år. Men med en biologisk rådgivning der endelig ser ud til at fungere, stigende kvoter år for år (selvom det går langsomt) og en bestand der er vokset ni år i træk, så er smertensbarnet måske endelig ved at vokse sig til en helt almindelig fisk ligesom alle andre.

Om den også er klar til at blive MSC-certificeret (ligesom så mange andre af vores fisk i Nordsøen og Skagerrak), det finder vi ud af i løbet af det næste års tid. I dag starter nemlig MSC-vurderingen af Nordsø-torsken.

Torsken vil blive vurderet som en ‘udvidelse’ af DFPO’s certifikat for sej. Det betyder at eksperterne kun skal se på torsken bestanden og dens forvaltning – for alle de andre spørgsmål om fiskeriets effekt på økosystemet er allerede besvaret i certificering af sej. Til gengæld er arbejdsgangen nøjagtig den samme som normalt, med tjek, dobbelttjek, høring og klagefrister – så det tager desværre stadig ganske lang tid.