Jomfruhummer i Skagerrak og Kattegat er certificeret

I sidste uge faldt MSC-certificeringen af jomfruhummer-fiskeriet endelig på plads. Dermed er fiskeriet af jomfruhummer i Kattegat og Skagerrak det eneste jomfruhummer-fiskeri i verden med MSC’s blå stempel for bæredygtighed.

– Det har været en meget lang proces at få certificeringen på plads. Det stiller store krav til fiskeriet, og derfor er vi glade for, at vi nu kan lande jomfruhummer fra Skagerrak og Kattegat med det blå MSC-stempel på, siger formanden for Danmarks Fiskeriforening PO, Svend-Erik Andersen.

I forbindelse med certificeringen er der lavet en tillægs-aftale med WWF Verdensnaturfonden om også i fremtiden at undgå at fiske i områder øst og syd for Læsø hvor der er fundet bestemte sårbare organismer på havbunden.

– Det er et rigtig flot skridt fiskerne her har taget for at beskytte den danske havnatur, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Gitte Seeberg.

– Med aftalen søger WWF og Danmarks Fiskeriforening samtidig penge til undersøgelse af havnaturen i Kattegat og Skagerrak. Hvis undersøgelserne viser, at der er behov for yderligere beskyttelse i forhold til fund af sårbare arter på havbunden, så vil der ikke længere blive fisket i disse områder. Alt i alt en stor dag for dansk havnatur, understreger Gitte Seeberg.

–  Det har stor betydning for os, at vi kan drive jomfruhummerfiskeriet med bundtrawl. Fiskeriet skal ikke begrænses alene for at blive begrænset – det er vigtigt, at fiskeriet fortsat er økonomisk bæredygtigt, og det sikrer vi med den fælles aftale med WWF, siger Svend-Erik Andersen.

Jomfruhummer-fartøjer der ikke allerede står på DFPO’s MSC-liste kan finde tilmeldingen her.