Kulmule er MSC certificeret

Det danske kulmule fiskeri har efter næsten 4 års ventetid endelig fået MSC’s blå mærke for bæredygtigt fiskeri. Certifikatet omfatter både fisk fanget med trawl, flyshooter, snurrevod og garn  – i Nordsøen og Skagerrak. Som med alle de andre danske MSC-certifikater skal fartøjet leve op til fiskeriets kodeks som blandt andet indholder krav om registrering af al bifangst af beskyttede arter.

Det er det første MSC-mærkede kulmulefiskeri i Nordsøen, og kun nummer to i Europa efter at to spanske langline-fartøjer fik mærket tidligere i år.

Kulmule-bestanden er vokset og har rykket sig nord på de sidste år – hvilket også kan ses på landingerne. Sidste år landede danske fiskere lidt over tre tusind tons kulmule fra Nordsøen og Skagerrak til en værdi af lige under 45 mio. kr. Fem år tidligere var det kun lidt over halvanden tusind tons og 25 mio. kr.

En stor del af den kulmule der fanges i Danmark køres  direkte til Spanien, hvor den er den mest populære spisefisk overhovedet. Spanierne bruger den typisk i retter hvor de store fileteres og skæres i mindre stykker der kan steges med skindet på. De mindre skæres typisk i skiver der bruges i sammenkogte retter.

Herhjemme er opmærksomheden på kulmule også stigende – senest blev de mange gæster på Danmarks Fiskeriforenings stand på årets Food Festival i Århus bespist med disse lækre skindstegte kulmule-stykker.

FoodFestival2014_003