Verdens første østers med MSC

Fiskeriet efter Limfjordsøsters er det første østersfiskeri i verden, der har fået MSC-certificering. Det er fiskerne, som leverer til Vilsund Blue, der har fået MSC-mærke på fangsterne.
I alt er der 76 fartøjer med licens til østersfiskeriet, der nu er MSC-certificeret. De fangede sidste år tilsammen omkring 600 tons i sæsonen fra oktober til maj. Fiskeriet drives i den vestlige del af Limfjorden med skrabere, og fangsterne sælges friske, især til markeder i Europa med størst efterspørgsel fra Spanien.
Direktør Søren Mattesen fra Vilsund Blue A/S oplyser i forbindelse med certificeringen, at alle de fiskerier, som leverer råvarer til virksomheden, nu er MSC-certificerede.
”Bæredygtighed er en top-prioritet for Vilsund Blue, og vi har nået vores strategiske mål med certificering nummer fire. Vi vil fortsætte vores arbejde med bæredygtighed i fremtiden for at sikre forsyningerne af verdens bedste produkter til verdens muslinge- og østerselskere,” siger Søren Mattesen i en pressemeddelelse.
MSC-organisationen oplyser, at Limfjordsøsters-fiskeriet er det første østersfiskeri i verden, der bliver MSC-certificeret, og at det uden tvivl vil blive belønnet af markederne.
————
Læs mere om certificeringen…